måndag 21 december 2009

21/12-09

Nu har jag tagit reda på VARFÖR det är 53 veckor år 2009... Jag vet inte vad alla andra har lärt sig, men jag har lärt mig att det är FEMTIOTVÅ veckor på ett år!?

Nu vet jag, för att någon smart person har tagit sig tiden att skriva ner vad andra smarta personer har diskuterat ihop för regler om hur många veckor det ska vara på ett år!?


1972 bestämdes som internationell standard (ISO 8601) att veckans första dag skulle vara måndag. Likaså standardiserades sättet att numrera veckorna inom ett år på så sätt att vecka 1 är den första veckan på året som innehåller minst 4 av årets dagar, eller uttryckt på ett annat sätt, att den vecka som innehåller den första torsdagen på året är vecka 1, eller också att vecka 1 är veckan där 4 januari ligger. Denna standard medför att vissa år kan innehålla 53 veckor vilket inte förekom tidigare. Detta infaller, om veckan efter vecka 52 inte uppfyller "kraven" för vecka 1 så att säga. Detta är också för att veckoräkningen inte skall hamna i otakt med året.

3 kommentarer:

  1. GOD JUL ANNA, tänker på dig! Puss och kram // Dennis

    SvaraRadera
  2. Läste lite länge ner i dina texter. Lucia. Jag är förkrossad men glad för din skull. Lycka till! // D

    SvaraRadera
  3. God jul Dennis! Hoppas att du haft det underbart i Jul och att ni får en underbar nyårsafton du och prinsessan.

    SvaraRadera